De context van een meesterwerk #2: Brahms & Popper

Den Herder op Zondag

< terug naar programma

Zondag
28 januari 2024

10:00
Dat Bolwerck

Op 28 januari neemt de muziek van Jeroen den Herder je mee in een verhaal over een aantal volmaakte composities van Brahms en Popper. Waarom zijn deze werken zo geniaal en hoe is het zo gekomen?

Ook is er ruimte voor de veelzeggende muziek en klinkende stilte van componist Kris Oelbrandt.

Programma

9:30 Zaal open
10:00 Aanvang
11:00 einde

Muziek

Kris Oelbrandt
– Dialogues (op 6, 1999) for cello
– Growing silence (2012) for piano

David Popper
– Romanza en Spinning Song

Johannes Brahms
– Sonate op 99 in F voor piano en cello

Musici

Jeroen den Herder – cello
Hua-Hsuan Lee – piano

3-luik: De context van een meesterwerk
Beethoven en Romberg, Brahms en Popper, Chopin en Franchomme. Het zijn klinkende voorbeelden waarin een bijzondere wisselwerking tussen een componist en het excellente spel van een musicus tot wonderbaarlijke meesterwerken leidden. Soms speelt vriendschap en vertrouwen een rol, een andere keer plant bewondering het zaadje dat leidt tot een buitengewoon stuk. Zo kent ieder meesterwerk zijn eigen context.

Met ruimte voor nieuw werk!
Naast gevestigde namen maken we in het programma steeds ruimte voor de veelzeggende muziek en klinkende stilte van componist Kris Oelbrandt. Een mooie gelegenheid voor een intrigerende ontmoeting met het werk van deze voormalige monnik.

Vandaag #2:
HOE VAKMANSCHAP EN ONDERLINGE WISSELWERKING ONLOSMAKELIJK VERBONDEN ZIJN MET ONTSTAAN VAN VOLMAAKTE COMPOSITIES

Virtuoos vakmanschap
Popper, zelf een uitzonderlijk getalenteerde cellist, componeerde muziek van een bijzonder hoog niveau. Tot op de dag van vandaag behoren ze tot de moeilijkst speelbare werken en laten een heel eigen licht schijnen op de mogelijkheden van een cello. Het is een mooi voorbeeld van hoe de virtuoze techniek van musici muziek kan verrijken. Jeroen den Herder: ‘Ik acht vakmanschap erg hoog. Je eigen oefening en ontwikkeling brengt je altijd naar nieuwe inzichten en mogelijkheden. Net zo lang en net zo ver tot het genie zicht toont.’

Veel van Poppers composities dragen verhalende titels, zoals ‘Romanza’ en ‘Spinning Song’ die vandaag op het programma staan. Je kunt in de cello de rol van zanger herkennen en herinnert aan de tijd waarin Popper als cellist debuteerde bij Opera van Wenen.

De kostbare wisselwerking tussen componist en musicus
Anders dan de vrij compacte composities van Popper, bracht Brahms vooral uitgebreidere werken voort, zoals veel van de symfonieën die we van hem kennen. Hier spreekt de geniale kunstenaar die met zijn visie eenwording brengt tussen vorm en het orkestrale palet.

Brahms stelde een goede relatie met de uitvoerende musici erg op prijs en had met velen van hen een hechte band. Het bracht een kostbare wisselwerking tot stand, waarin de beleving en techniek van de muziek werd besproken. Er was aandacht en ruimte voor suggesties, waardoor de composities konden uitgroeien tot werken van een bijzonder hoog niveau.

Brahms was niet alleen componist, maar ook een talentvolle pianist. Hij speelde meerdere keren met Popper samen. De sonate die vandaag op het programma staat, hebben Brahms en Popper bijvoorbeeld ook samen uitgevoerd. En zo vervaagt de lijn tussen componist en musicus steeds verder. ‘Bij de echt uitzonderlijke composities is misschien ook geen sprake meer van separatie tussen beiden en ontstaat genialiteit juist door een open wisselwerking.’

Tijdens de Research Retreats van onze Cello Academy waar cello- en compositie-studenten met elkaar samenwerken, laten we de deelnemers ook kennismaken met dit principe. Het belang van vakmanschap en openstaan voor elkaars kwaliteit en inzichten zijn kostbare lessen. ‘De concerten die ik uitvoer in de reeks Den Herder op Zondag zie ik ook in dat licht: het is mijn eigen oefening om hetgeen ik van mijn studenten vraag ook zelf in de praktijk te brengen.’

3-Luik ‘De context van een meesterwerk

#1 Beethoven & Romberg
Zondag 1 oktober 2023
Dat Bolwerck

#2 Brahms & Popper
Zondag 28 januari 2024
Dat Bolwerck

#3 Chopin & Franchomme
Zondag 3 maart 2024
Dat Bolwerck

Zondag 28 januari 2024
10 – 11 uur
Dat Bolwerck
Zaadmarkt 112 Zutphen

Regulier: € 25,-
Iets krapper bij kas: € 12,50*

* Ieder concert 4 kaartjes tegen een lager tarief voor als je wat minder te besteden hebt